Den 17/9 1993 beger jag mig till Australien som är jordens minsta & världens äldsta kontinent. Jag åker via London och Singapore. Den första turen åker jag i denna buss som kommer att bli mitt hem i flera veckor. Genom hela landskapet färdas jag med buss,flyg,tåg & båt. Campar i storstäder, regnskog, öken & på många av öarna. Jag är där i tre mån.
Bussen är utrustad med alla våra tält, köks utrustning för att laga mat, diskhon, bord, stolar samt bestick, tallrikar, glas och grytor. Vi turas om att laga mat eller diska. Vid dom större städerna inhandlas färska matvaror och gammal mat slängs bort. Hygienen är det noga med och ingen blir matförgiftad under resan.
Alla matvaror förvaras i trailern som har ett stort kylskåp där alla kylvaror förvaras. Längst bak i bussen finns en toalett som kan användas vid långa timmar på vägen. Paul är vår chaufför under denna resan samt guide. Leith är vår kokerska och värd under denna resan.
Jag sover över en natt och lör den 19/9 blir jag upphämtad av "Australia Pacific tour" buss. Vi åker via Leeton och vidare till staden Yass. Fika! Sculptures are a tribute to Steele Rudd’s famous “Snake Gully” characters, Dad, Dave, Mum & Mabel from the Dad & Dave radio serial. The statue was inspired by a poem, "Bullocky Bill", which celebrates the real life of a drover's dog that loyally guarded the man's tuckerbox Efter fikat så bilar vi vidare till Leeton och "Leeton Caravan Park" där vi ställer upp våra tält. Jag får dela tält med Josephine Muuserts.
Söndag den 20/9 passerar vi gränsen till södra delen. Tullen går igenom hela bussen samt alla våra väskor. Vi bilar via Murray Waikerie floden och genom Hay, Mildura och Wentworth och vidare mot Renmark. Det är många timmar i bussen men tillslut kommer vi fram till Renmark och "Renmark Caravan" där vi slår upp våra tält och sover. Måndag den 21/9 och vi packar ihop allt i bussen och bilar vidare till "The Burra Townships" och vidare mot "Iron Knob".
Iron Knob's iron ore (järnmalm) proved to be of such high quality (upwards of 60% purity) that it led to the development of the Australian steel industry. In the early days of mining at Iron Knob, ironstone was carted by oxen to Hummock Hill (renamed Whyalla in 1914). Approximately 300 tonnes was delivered in a good week. Vi bilar vidare till staden Ceduna och tältar en natt i "Ceduna Foreshore Caravan Park". Tisdag den 22/9 bilar vi vidare till Yalata och ser valar på långt avstånd.
Bunda cliffs, as a geographical feature, they form part of the longest uninterrupted line of sea cliffs in the world. No other continent or country can match the cliffs for length of coastline. The cliffs are some 60–120 metres in high and sheer. Vi vandrar runt och njuter av dom fantastiskt vackra vyerna innan det är dags att sätta sig i bussen igen och åka vidare till Border Village (där South Australia blir Western Australia) där vi har lunch.
Efter lunch beger vi oss vidare mot Mundrabilla Roadhouse. Vi kommer fram till Mundrabilla Roadhouse och slår upp tälten för en övernattning. När alla slagit upp sitt tält är det dags att laga maten och duka fram alla bord, stolar, tallrikar, bestick och glas för att äta middag ute i det fria.
Onsdag den 23/9 och vi äter frukost och sedan river vi tälten och packar in allting i bussen och beger oss vidare mot Kalgoorlie. Vi passerar gränsen. Vi åker vidare när hela bussen och vårt bagage kontrollerats noga. Vi gör vi ett fika stop i Caiguna för att hinna sträcka på benen samt gå på toan. När alla gått på toan och hunnit sträcka på benen så sätter vi oss i bussen igen och åker till Kalgoorlie.
Kalgoorlie was born in the gold rush of the 1880s. By the 1960s the population was more than 200,000 people, mainly prospectors. The region had gained a reputation as a wild west with bandits and prostitutes. Super Pit, was Australia's largest open cut gold mine and is approximately 3.5 km long and 1.5 km wide and 570 m deep. At these dimensions, it is large enough to be seen from space. Vi åker vidare till " Prospector Caravan Park Kalgoorlie" och slår åter upp vår camping utrustning och äter sedan middag.
Torsdag den 24/9 bilar vi vidare genom Coolgardie och Southern Cross mot Hyden. The rock's resemblance to a yawning hippopotamus led to its name. It is about 12.6 m tall and is located just out of the town of Hyden.
När vi har vandrat runt en dag i området så åker vi tillbaka till "Prospector Caravan Park Kalgoorlie" och sover ännu en natt där. Fredag den 25/9 bilar vi vidare och gör ett stop vid Albany Panorama, Vi ser "The Gap". En 24 m lodrät vägg som vågorna kastar sig emot och fräsande drar sig tillbaka. Här har det skett att människor dras ner i djupet.
Vid Albany Panorma finns också "THe Natural Bridge" som är ett helt stycke granit som välver sig över havet. Vi bilar vidare till Stirling Range National Park. Bergkedjan är nästan 10 km lång och den högsta toppen är "Bluff Knoll" som är 1099 m hög. The Stirling Range or Koikyennuruff is a range of mountains and hills in the Great Southern region of Western Australia, 337 km south-east of Perth.
Vi bilar sedan vidare till "Havana Villas" där vi får sova i små hus. Vilken lyx! Lördag den 26/9 och vi bilar vidare mot Perth. Vi gör ett stop vid Gloucester National Park. The Gloucester Tree is a giant karri tree. At 53 m in height, it is the world's second tallest fire-lookout tree.The Gloucester Tree was one of eight karri trees made easy to climb so that they could be used as fire lookout spot.
"Valley of Giants". Den bördiga&fuktiga jorden sk.Karrisoil bär världens högsta ädelträd: Karri- träden som är en art av eukalyptus. Träden kan bli 90 m hög. Den växer på höjden i 40-60 år&sedan på bredden. Barken är blågrå& mjuk. Träden blir flera hundra år gammal. Perth är största stad i delstaten Western Australia samt Australiens fjärde största storstadsområde. Perth ligger inklämd mellan järnvägen&floden Swan. Här bodde vi på hotell: "Jewell House" under tre nätter.
The black swan is a large waterbird and are mostly black-feathered birds, with white flight feathers. The bill is bright red, with a pale bar and tip; and legs and feet are greyish-black. A mature black swan measures between 110 and 142 cm in length and weighs 3.7–9 kg. Its wing span is between 1.6 and 2 m. The neck is long (relatively the longest neck among the swans) and curved in an "S"-shape. Tisdag den 28/9 och vi lämnar Perth och sätter oss i bussen och åker vidare mot Geraldton. På vägen stannar vi vid "Nambung National Park".
Nambung National Park är en park i Australie och ligger i delstaten Western Australia, 3 200 km väster om huvudstaden Canberra. Terrängen runt Nambung National Park är huvudsakligen platt. Nambung National Park ligger uppe på en höjd. Nambung National Park ligger 82 m över havet&arean är 184 km2. Trakten runt Nambung National Park är nära nog obefolkad.
I Geraldton stannar vi för fika&sträcka på benen. Där träffar vi en omhändertagen 12 månader känguru unge. Mamman var överkörd av bil. Steve Sereti Josephien Muusers Vi sover över en natt i "Caravan Park". Onsdag den 29/9 åker vi vidare mot "Monkey Mia".
På kvällen följer jag med ut på denna trimmaran. Torsdag den 30/9 och tidigt på morgonen kan vi gå ner till stranden och möts av dessa nyfikna delfinerna. Monkey Mia main attraction are the bottlenose dolphins that have been coming close to shore for more than fifty years.
Shell Beach is a beach in the Shark Bay and the beach is covered with shells for a 60 km and stretch to a depth of 7–10 m. It is one of only two beaches in the world made entirely from shells. The beach was named because of the great abundance of the shells of the cockle species Fragum erugatum
.The shells have formed a limestone that is known as coquina and was mined and used for the construction of a number of buildings in Denham. Vi bilar vidare och över "Minilya floden" som är helt torr men vid regnperioderna fylls floden ända upp till bron. Otroligt! Vi slår läger i Pilbara området som är känd för sin röda sand.
Fredag den 1/10 packar vi ihop och bilar mot Tom Price där vi slår upp tälten i "Tom Price Caravan Park" och sover en natt. Lördag den 2/10 och vi gör en sightseeing i standen Tom Price stora järnmalm bruk. The mine is now producing approximately 360 million metric ton of iron ore per annum.
Tom Price was named after Thomas Moore Price. This haulpack is huge and has a carrying capacity of 240 metric ton. Tom Priceis a mining town and it is the highest town above sea level:747 m in Western Australia. Efter vår sightseeing åker vi vidare mot vår nästa buch camp i "Dales Gorge" som ligger i Hamersley Range National Park.
Vi gör ett stop i Hamersley Range National Park som erbjuder djupa dalar&höga berg. Badar i Vi promenerar runt "Knox Gorge" som är en bred och djup klyfta. Vi tar en tur runt "Joffre falls"som är ett vattenfall som ligger 685 meter över havet. Vi besöker även "Galah Loop".
Vi åker vidare till "Dales Gorge" där vi slår upp våra tält och sover en natt. Det gäller att inte frestas att hoppa i vattnet. Krokodilerna lurar överallt. Söndag den 3/10 och det är min födelsedag! Vi packar ihop vår camping och beger oss vidare. Vi har en kaffe paus där det finns en liten utställning "Gallery of Aboriginal Artfacts". En tam wallaby betar utanför gallerian.
Vi bilar vidare till "Murlunmunyjurna" och här slår vi läger och firar min födelsedag. Måndag den 4/10 och vår färd fortsätter mot Port Hedland. Australien är stort&det är långa sträckor&många timmar i bussen. Vi är till slut framme i " South Hedland Caravan Park" och slår läger där.
Tisdag den 5/10 och vi beger oss längs med "The Eighty Mile Beach" mot staden Broome. Färden fortsätter mot Broome men vi stannar till vid denna turist attraktion för att får se detta fot avtryck.
Box Jelly Fish, giftet kan döda en människa på tre minuter och svarar för fler dödsfall än krokodiler och hajar tillsammans Framme i Broome som skapades ursprungligen för att tjäna som hamn åt pärlfiskarna. Vi övernattar två nätter på "Roebuck Bay Caravan Park". Torsdag den 7/10 och vi lämnar Broome. Vi besöker "The Boab Prison Tree" 1,500 year old, large hollow Adansonia gregorii. It had been used in the 1890s as a lockup for indigenous Australian prisoners.
Vi bilar sedan vidare till "Fitzroy River" i Geikie Gorge National Park, där vi tar en båttur på floden. Trakten runt Fitzroy River är nära nog obefolkad med mindre än två invånare per kvadratkilometer. Fåglar har sina bon på klipptaken.
Efter båtturen åker vi vidare i bussen till "Fitzroy River Lodge" och slår upp vårt tält och sover. Fredag den 9/10 beger vi oss tidigt på morgonen till Fitzroy Crossing Airport. Vi flyger över "Fitzroy River". Vi flyger över "Bungle Bungle Range" som är formationer av sandsten.
Jag får ta över spakarna och flyga planet på egen hand. Häftigt!
Efter flygturen är det dags att sätta sig i bussen och åka vidare. Vi bilar till "Kununurra" och till Wilf Ord river plantation där man odlar bananer. Vi bilar sedan vidare och korsar "Ivanhoe Crossing". Glider bilarna av så ligger krokodiler på lur. Det gäller att inte låta forsen få tag i bilen. Vi bilar vidare till "Kimberleyland Holiday Park" där vi slår upp våra tält och sover.
Lördag den 10/10 och vi bilar mot staden Katherine. På vägen dit stannar vi vid "Lake Argyle" som är den näst största färskvatten reservatet i Australien. Vi bilar vidare mot Katherine och in i Northern Territory. Åter igen kollas all bagage och hela bussen innan vi får passera gränsen. Vi bilar till "Gorge Caravan Park" och slår upp vår camping. Maten lagas och sedan är det dags att sova.